Korábban „keseregtem” már arról, hogy a korai nyelvoktatás intézményes szinten vidéken mennyire lemarad a budapestitől, nemrég azonban fény látszott feltűnni az alagút végén. Azt csiripelték ugyanis a verebek, hogy nálunk is végre az egyik óvodában lesz lehetőség arra, hogy a gyerekek angol oktatásban (vagy inkább angol nyelven is zajló nevelésben) részesüljenek.
Szimpatikus, hogy mindennapos az angol, igaz, csak napi 2 óra és nem anyanyelvű foglalkozik a gyerekekkel (de hát én se vagyok az 🙂 ), viszont nem külön foglalkozás keretein belül, hanem a napi tevékenységek köré építetetten – ahogy azt kell. December elején hallottam erről, azóta várok: lesz-e önkormányzati támogatás (nem lett), beleegyeznek-e a szülők az oviban (beleegyeztek), lesz-e egyáltalán igény a csoportra… Lett! Halleluja! Csak épp arra nincs lehetőség, hogy Eszter átmenjen – talán szeptembertől… (Az meg egy másik kérdés, hogy a váltás miatt is meditálok, vajon jó lesz-e neki – bár amennyit betegeskedik mostanában [idén volt összesen 3 napot oviban 🙁 ], lehet mindegy, hová viszem vissza. 😀 ) Úgyhogy újabb várakozás: ma volt az első angolos nap az oviban, talán 6-8 hét múlva meg lehet majd nézni, mit csinálnak… Májusban pedig előjegyzési lehetőség. Újabb idő a gondolkodásra.
Sziasztok!
Csak szeretném megosztani veletek, hogy októbertől Fóton angol-magyar kétnyelvű Montessori ovi indul. Az én fiam oda fog járni, egyelőre csak délig. Az óvoda alapítványi, ráadásul most indul, és Montessori eszközök sem két fillérbe kerülnek, tehát viszonylag magas a díja, de ahogy beszélgettem a vezető óvónővel, mindenképp megéri. Mivel egyelőre alig van gyerek, két óvónő van, ugyan magyarok mindketten (egyikük Angliában végzett és ott gyakorlatot szerzett Montessori-pedagógus), de egyikük a gyerekek előtt csak angolul fog beszélni 🙂 Ez a tervük (nekem tökéletesen megfelel), a gyakorlatot pedig majd meglátjuk. Én mindenesetre bizakodó vagyok 🙂 Akihez viszonylag közel van, és érdekli, javaslom, nézze meg. Október 2-án nyílt napjuk is lesz.
Anita
Zsuzsa, ez egy nehéz, összetett kérdés, nehéz rá röviden válaszolni. Ahogy a korai nyelvtanulással kapcsolatban, ebben a kérdésben is kétféle nézőpont létezik: a konzervatív, ami szerint az ilyen gyerekek különösen „tanuljanak meg előbb rendesen az anyanyelvükön beszélni”, az ellenkező álláspont szerint pedig a második nyelv játékos tanulása még segíthet is abban, hogy a gyermek jobban kommunikáljon az anyanyelvén is, és leküzdje azokat a gátakat és szorongást, ami a problémát okozhatja. Nagyon nehéz általánosítani, mindegy gyerek, család más, és a problémáról akkor még nem is beszéltünk. Amit mindenképp figyelembe vennék, a nyelvoktató módszer milyensége, a pedagógus felkészültsége – az óvodai nyelvtanításnak amúgy is van még hova fejlődnie szerintem…
Szia Annamari!
Hallottam, olvastam az óvodai – nyelvvel való ismerkedésről. Ez az átlagos gyerekekről szól.
De vajon mi van azokkal, akik amúgy is megkésett beszédfejlődésűek, magyarul is szinte érthetetlenül beszélnek még négy évesen is, logopédiára járnak.
Velük is érdemes? Szerinted?
Olvastam a facebook-on, hogy egy apuka – úgy vettem ki a szavaiból hogy angol nyelvű oviba v iskolába járnak a gyerekei – aggódik, mert gyerekei több angol nyelvű éneket ismernek mint magyar nyelvűt.
Nálunk is hasonló a kétnyelvű iskolával kapcsolatban a szülők aggodalma.
(Mi is épp iskolaválasztás előtt állunk, így többekkel értekezek most ez ügyben .)
A gyerekek ugyanis az angol történelmet tanulják, az angolszász országok földrajzát stb.
Ének órán többségében angol nyelvű dalokat /nem kizárólag, vannak magyar nyelvű órák is azért./
Van valakinek hasoló tapasztalata?
Okozhat ez gondot a későbbiekben?
Szeretném megkérdezni, van-e valaki közületek, aki óvodában tart nyelvi foglalkozásokat, vagy esetleg tudtok-e nekem megadni elérhetőséget, aki ilyesmivel foglalkozik és felvehetném vele a kapcsolatot.
Előre is nagyon köszönök minden információt!
Barbara
Kedve Tünde!
Igen, ez nálunk is bejött! Sőt szinte csak ez jött be, + az hogy én beszélgetek velük.
Most voltam az ovis záró angol foglalkozáson. Boldogan írattam be a gyerekem év elején, mert bár már többet tud mint amit egy kezdő angolos, mégis játékosan a nyelvvel foglalkozik kétszer egy héten fél-háromnegyed órában.
örömmel vártam az évzárót.
Lesújtóak voltak a tapasztalataim.
Az óvó néni minden utasítást magyarul mondott. Nagyon halkan szinte motyogva beszélt angolul. (A gyerekekre azonban rájuk szólt, „Hangosan mondd!”).
Aki már tudta a választ többször azt nem is szólította – így végül a gyerekem már nem is jelentkezett (persze ez a nagy létszám miatt is lehet nem is ez a lényeg).
„Tudtak” kb 2-3 dalt, ennek a szövegét úgy a fél csoport talán, 2 mondókát. A háziállatokat – magyar – kérdésre egy-egy szóval megnevezni.
(Aki tudja segítsen mi BAA-BAA black sheep-nek énekeljük ők Bee-bee-nek ezt kicsit furcsálltam).
Én sokkal többet vártam 8 hónap / heti kétszeri angolozástól. Szerintem az utasításokból is sok mindent tanulnának a gyerekek, a nyelv szerkezetéről, kérdésfeltevésről, bevésődhetnének automatizálódhatnának dolgok így is.
Sőt! Én azt vettem észre hogy a mindennapi társalgásban nagyon sokszor elhangzó mondatokat hamar megtanulják a gyerekek, és kreatívan használják az így elsajátított kifejezéseket.
(What’s your name? – kérdésre a fél csoport tudott válaszolni)
Most örülök csak igazán, hogy elkezdtük az angolt használni itthon!
Mindenkit erre biztatnék! Higgyétek el az intézmény nem fogja a gyerekeket megtanítani idegen nyelven !!
Szomorú,de nekem ez a tapasztalatom az ovival, az iskolában egyaránt. A gyerekek a nyelvről és nem a nyelvet tanulják!
Annak ellenére, hogy szinte 0. angol tudással /én/kezdtük el októberben az itthoni nyelvátadást, hatalmas fejlődésen mentek át a gyerekeim /én is, már elég jól megy miután elvégeztem egy tanfolyamot és sokat foglalkozom/tanulom az angolt/.
Csak ámulok, hogy a 11 hónapos kisfiam mondja hogy” daddy,” és rámutat dolgokra ” This ” felkiálltással.
A két éves mindent megért amit angolul mondanak neki – felmérte „angol nénink”. Igaz sokszor ilyen mondatok is elhangzanak „Hol ‘it’s a ball” 🙂
Szóval véleményem szerint nem elveszett energia!
Örülök hogy -ha nem is anyanyelvi szinten – de gazdagabbak lettünk mindannyian egy nyelvvel!
Köszönjük, Annamari a biztatást és az ötleteket ahhoz hogy egyáltalán bele mertünk vágni!
Sziasztok!
Veronika, nálunk is hasonló a helyzet, igaz az én legkisebb fiam még csak 2,5 éves. Én a magántanárra szavazok, ez jött be nálunk a legjobban.
Jártunk mi is mindenféle foglalkozásokra, de mivel Tiba már tudta azokat a dolgokat, amiket ott tanítottak (színek, számok, 1-2 cselekvés) úgy éreztem ez csak pénztkidobás és inkább jöjjön valaki, aki csak vele játszik 1 órán keresztül saját otthoni körülményei között. Megjegyzem én most 2000 Ft-ot fizetek óránként, úgy hogy házhoz jön a tanár és csak vele foglalkozik, míg 1-2 helyen nem szégyelltek 2500-3000 Ft-ot is elkérni egy csoportos foglalkozásért.
Most egy olasz és angol tanár jár hozzá hetente 1-2 alkalommal. 1 órán keresztül játszanak becsukott ajtók mögött, ami Tibának nagyon nagy örömet okoz, és hihetetlen milyen tempóban fejlődik.
Én is kevésnek érzem magam hozzá, ezért döntöttem így. Igen, ennek elég nagy anyagi vonzata van, ezt belátom, de remélem meg lesz a gyümölcse:))
Nem könnyű megfelelő tanárt sem találni:((
Sok kitartást!
Üdv
Tünde
Ági, az ovival kapcsolatban írok mailt.
Veronika, miért nem kérdezed meg az iskolában, hogy mi a helyzet ilyenkor? 🙂 Az anyanyelvű gyerekek miatt nem hiszem, hogy elkezdik magát a nyelvet tanítani teljesen elölről. Beszélj a tanítónőkkel, hogy ez a félelmed, és mit javasolnak! Szerintem ez a legegyszerűbb. 😉 Lehet, hogy feleslegesen aggódsz.
🙂
Köszönöm!!!
Ez jó ötletnek tűnik!
Nekem van. Beszelj a tanitonövel, hogy vegye maga melle angol nyelvü segitönek az oran.
Bocs, nem otthonrol irok, itt nincsen ekezet.
Sziasztok!
Nálunk kétnyelvű angol iskola indul, és még csak ebben az évben indították az első osztályt.
Mivel a gyerekek többsége nem beszél egyáltalán angolul, félek itt is teljesen előröl kezdik majd a tanítást.
Az én lányom már elég jól beszél, és félek nem lesz elég motivációja 🙁
Rengeteg energiám és pénzem van abban, hogy 3 éves kora óta angolul tanuljon.
Most nem tudom mitévő legyek, mert már a tavalyi évben is több helyre járt angolra, nyelvórára, ovis foglalkozásra stb.
Azt vettem észre, hogy azon a foglalkozáson, ahol előröl kezdték a tanulást – hiába a sokféle feladat – unatkozott.
Lehet hogy abban a nyelviskolában kellene folytatni a tanulást ahová évek óta jár, csak itt a heti egy óra kevés.
Ovis angolra is csak azért járt, hogy minél többször hallja a nyelvet helyesen- én már kevés vagyok neki, és vért izzadok hogy tartani tudjam a tempót, de így is sokszor tévesztek.
Külön tanárhoz járatni véleményem szerint még korai – 5 és fél éves – idegen nyelvű bébiszittert nem engedhetek meg magamnak.
Szóval hogyan tovább?
Szeretném hogy fejlődjön, és motivált legyen továbbra is.
Sokszor ő kezdeményezi az angolt itthon is, de én nem tudom vele felvenni a versenyt olyan gyorsan fejlődik.
Akinek volt már hasonló gondja kérem írja meg!
Annamari van ötleted?
Talán abból a szempontból jó a kétnyelvű iskola hogy 5-6 angol anyanyelvű diák is jár oda majd.
Köszönöm
Veronika
Szia Annamari!
Hű olvasód vagyok, nagyon jó dolgokat írsz. Igaz a mi gyerkőceink még csak bölcsisek, de érdekelne ez a 2nyelvű ovi, mi is nyíregyiek vagyunk. Ha nem lehet leírni a nevét, akkor az utcanevet, vagy virágnyelven írd légyszi körül. Kell, hogy tudjon a gyerek már vmit angolul? Mit jelent az előjegyzés?
Köszi
Ági
De jó, remélem sikerül nektek 🙂