Néha még most is megdöbbenek, hogy ha Eszter valamilyen váratlan helyzetben elkezdi használni az angolt, mennyire természetesen teszi. Nem értem magam, hisz miért ne tenné ezt (hisz hozzám szól), de jó rácsodálkozni ezekre az alkalmakra. (Valami ilyesmiről írtam a Természetesség c. bejegyzésben is.)
„Ha álmából fölkeltik is…” – az igazi tudás olyan mélyről jön, hogy még ilyen esetben is fel tudjuk idézni. Előfordult már ez máskor is: ha éjjel felriad, előfordul, hogy angolul hív, angolul kezd el beszélni. Azt hiszem, ez az, amit az iskoláskori nyelvtanulással nehéz elérni: hogy a második nyelvre ne másodikként tekintsen és még az ilyen „intim” helyzetekben is használni tudja.
Te tapasztaltál ehhez hasonlót?
Szia Bea, a keverés természetes jelenség, majd letisztul benne. Jól teszed, hogy elmondod a teljes mondatot angolul. Az, hogy hol, mikor milyen nyelvet használtok, rajtatok áll, csak gondold át, hogy ő milyen következtetést vonhat le ebből: a boltban nem célszerű?-illik?-szabad? angolul beszélni. Az jó, ha minél több időt töltötök folyamatosan egy nyelven.
Sziasztok!
Nekem két éves a kislányom, kb. egy éve angolozok vele, eleinte naponta egy órát beszéltem hozzá, de az utóbbi időben már délelőtt és délután is, és egyre több a visszajelzés mostanában, valószínűleg a korábbi egy óra kevés volt. Viszont a mondatai még általában felemásak, nálatok is van ilyen? Pl. Daddy is singing szépen. Ilyenkor persze elmondom neki angolul a teljes mondatot, de szinte mindig használ magyar szavakat is.
A másik kérdésem az lenne, hogy lehet megszakítani az angolozással töltött időt? Pl. séta közben angolul szoktam beszélni, de ha közben bemegyünk a boltba kenyérért, ott magyarul, majd kint megint angolul. Nem jobb az, ha folyamatos mondjuk az a két óra, amit angolozással töltünk?
Köszi a segítséget, nagyon sokat okosodtam itt már eddig is.
Az eredeti témához szeretnék hozzászólni. Én annyira tudok örülni, pedig természetes, amikor valami olyan szerkezetet használ Nimi, amit nyelviskolában hónapokig próbálnak beleverni a tanulókba, vagy mikor a zoknijára lazán többeszámban mutat (these), tehát az eredeti nyelv logikáját használja, és nem „tükörfordít”.
Laura, keress olyan dvd-ket, amelyeken több nyelv közül kell választani. Az itt említett Mamalisa oldalon biztos, hogy találsz német anyagot is: https://www.ketnyelvugyerek.hu/blog/2008/10/nem-csak-francia-mondokak-es-dalok/ De nem szükséges csak segédeszközökre támaszkodnod, használd a saját játékaitokat, és beszélj a kicsihez németül.
Sziasztok! Segítséget szeretnék kérni!
Szeretném én is elkezdeni kislányommal a nyelvtanulást(karácsonykor lesz két éves) . Viszont én nem angolul, hanem németül beszélek, és ehhez nem igazán találtam még anyagokat (mondókák, dalok, mesék).
Tudnátok ajánlani honlapot, vagy küldeni anyagokat?
Ezer köszönet, Laura
Éva, lehet úgy is, ahogy írod, de egyáltalán nem fontos az olvasással összekötni. Sőt, ha komolyak a céljaid, ennél több kell legyen. 🙂
sziasztok, köszi a válaszokat, de én úgy gondoltam, hogy úgyanúgy kell-e elkezdeni, mint pl. az olvasástanítást az okosbaba módszerrrel, szókártyák stb. csak ez angolul (How to teach your baby to read?). Lehetséges ez??köszi, éva
Az, hogy mennyit célszerű a második nyelvet használni, attól is függ, hogy mit szeretnétek elérni. De tényleg nem kell semmi különösre gondolni, játsszatok, beszélgessetek a második nyelven. Jó szórakozást! 🙂
Sziasztok!
Nem kell semmi anyag, hogy elkezdjétek. Csak beszéljetek hozzá idegen nyelven. Mondjátok azt amit magyarul mondanátok. Fontos, hogy rendszeresen beszéljetek hozzájuk. Minden nap, kétnaponta. Mi minden nap 2-3-4 órát beszélünk idegen nyelven, attól függően, hogy mikor jön haza az oviból.
Kati
Ezt már én is szerettem volna kérdezni, hogy napi mennyi időt szánjak az idegen nyelvre? Tudom, hogy egyénenként mások az igények, de az átlagra lennék kiváncsi. Illetve az mennyire legyen intenziv?
Előre is köszi!
Kedves Annamari!Abban kérném a segítséged, hogy hogyan kell elkezdeni 1 éves kisfiammal az angol „tanulást”. Angol tanár vagyok, de szeretném elsajátítani azt a módszert amit Te használsz?Hogyan kell ekezdeni?Milyen módszereket kell alkalmazni, mennyi időt szánjak rá naponta, milyen kellékek kellenek legelőször, képeket mutassak neki?Kérlek segíts, hogy minél hamarabb mi is elkezdhessük!köszönöm, Éva
Réka!
Köszönöm a segítségedet!
Megfogadom a tanácsokat, és hálás vagyok a jó ötletekért!
Veronika
Veronika,
ha jól értelmezem, az a kérdésed, hogy a saját nyelvtudásodat, hogyan tudod fejleszteni?
Ha az a célod, hogy a gyerkőcöknek segíts, akkor elsősorban elemi nyelvtan ismeretre van szükséged(nem kell sok nyelvtan az angol nyelvi beszédhez) és nagy szókincsre, mert elsősorban a szókincsen fog múlni a kommunikáció hatékonysága. Persze a gyerekek életkorának megfelelő szókincsre. Ebben segíthetnek szótárak, azért óvatosan a kétnyelvű szótárakkal érdemes egynyelvűben visszaellenrizni, és a gyerkőcöknek készült ún. educational film-ek lehetnek segítségedre a megfelelő szókincs elsajátításában. És persze magad is merjed használni a nyelvet. Beszélni csak úgy lehet megtanulni, ha teszi az ember, azaz állandóan beszélni, beszélni, beszélni és beszélni….A gyerkőcök egyébként a beszéd mellett igencsak élvezik a mondókákat és leginkább az énekeket, legalábbis az én két éves lányom, nagyon sokszor közli, hogy énekeljenk neki erről vagy arról, és ilyenkor gyakran valami egyszerű dallamra kreálok egy négy-öt szót alkalmazó dalocskát teljes gyönyörűségére:-)
Segítheted a gyerkőcök szótanulását(és a sajátodat is) tematikus képesgyűjteményekkel is, de inkább mindent szituációkban játszatok el. Pl. ha azt szeretnéd, hogy elsajátítsák a zöldség és gyümölcs neveket, akkor játszatok piacosat, akár igazi akár műanyag játékokkal, jó lehet ez a szituáció a színek tanulására vagy gyakorlására, az ízekére, méretekére, később egy vásárlási szituációra… Vagy ha azt szeretnéd, hogy elsajátítsák a járműveket játszatok a városban közlekedő járművekkel, alakom nyílik itt akár a kressztáblák megtanulására, az irányok-útbaigazítás kifejezéseire, de akár el lehet játszani egy balesetet is, rendőr és mentóautó vagy akár tűzoltóautó helyszínre hívásával. A házimunkákra is lehet úgy tekinteni szerintem mint egy közös játékra és bevonni a csemetéket, így az ott használatos tárgyakat, eszközöket, cselekvéseket is megtanulhatják, mellesleg hozzászokhatnak a házimunkák elvégzéséhez, stb… a lényeg, hogy játszatok minél több szóval és beszéddel vagy akár énekkel.
Réka
Kedves Annamari, Réka , kétnyelvű gyereket nevelő anyukák!
Lehet hogy a hozzászólásom nem ide illik, de a téma kapcsán kérdeznélek benneteket!
Mi nemrég kezdtük itthon az angolozást, egy 5 éves /egy éve nyelviskolába járó/ két éves és újszülött gyerekkel. Azóta mióta itthon is merünk angolul beszélni (hála Annamari e-könyvének) hatalmas fejlődésen mentek keresztül a gyerekek!
A lányom szívesen használja amit tud, de a fiamon /2 éves / csodálkozom leginkább! Szinte mindent megjegyez, ismétli, „anya, angolul!” mondja. Izgalmas játék ez neki. /Eleinte tiltakozott:”, nem „car” autó!” – hisztizett is/.
Nekem sajnos meg sem közelíti a tudásom az anyanyelvi szintet. /férjem angoltanár, de keveset van itthon/.
Szeretném kihasználni gyerekeim lelkesedését, fogékonyságát!
Mit tanácsoltok, hogy kezdjek hozzá?
Ti hogy tudtatok ilyen alapos és használható nyelvtudásra szert tenni?
Nem gondolom, hogy csak anyanyelvi beszélők vannak közöttetek!
Segítsetek , hogyan tudnék gyorsan használható , kommunkiatív tudásra szert tenni?
Ti hogyan csináljátok?
Szívesen várom e-mailben is a tanácsokat, ha esetleg nem szeretnétek h mindenki elolvassa, vagy ha a kérdésem nem ezek közé a hozzászólások közé való.
Előre is köszönöm!
Kovács Veronika
kovveronik@freemail.hu
Igen, nálunk is gyakran előfordul ilyesmi:-)
Reggel az első szavai gyakran angolul hangzanak el: Good morning, mami! Pull up the blinds, please. Oh, it’s a nice sunny day:-)
vagy gyors megszólalásai ha biliznie kell is gyakran angolul…
de mostanában, már van, hogy kér enni(haladás, mert gyakran inkább játszana evés helyett:-))) és most rászokott, hogy azt mondja: Mami, my stomach is aching because I’m hungry, very-very hungry:-))
De ami igazán tetszik, hogy nagyon gyakran öntudatlanul angolul számol; most a mindent megszámolok és összeadok korszakát éli, és bizony ezt nagyon gyakran inkább angolul teszi mint magyarul. Kíváncsi leszek, hogy vajon ez hogy fog a továbbiakban alakulni, vajon megmarad e hogy mind a két nyelven öntudatlanul fog számolni vagy egyik nyelv dominanciája fog kialakulni a számolás terén. Azt tapasztaltam, hogy úgy lehet leginkább lemérni, hogy mi valakinek az anyanyelve, hogy melyik az a nyelv amin hirtelen vészhelyzetben nagyon gyorsan elkezd számolni…
szépjóéjszakát, Réka